Jolanta Majorowicz

strona

SONY DSC

 

ZDOBNICTWO – OZDOBY Z PAPIERU

Urodzona: 1951 r.

Zamieszkała: Kalisz

W albumie rodzinnym Pani Jolanty zachowała się fotografia, na której uwieczniona została wielka choinka przyozdobiona papierowymi ozdobami – aniołkami, grzybkami, laleczkami, koszyczkami plecionymi z kolorowego papieru. Przed choinką stoją dwie małe dziewczynki – Pani Jolanta z siostrą. Tradycją ich rodzinnego domu, podtrzymywaną i przekazywaną następnym pokoleniom było (i nadal jest) wspólne wykonywanie ozdób choinkowych z wykorzystaniem kolorowej bibuły, krepy i papieru. Kolorowe gwiazdki, baletnice w falbaniastych spódnicach, orzeszki w papierowych koszyczkach, wazoniki powstałe z wydmuszek, rybki i łabędzie z nastroszonymi i papierowymi piórami, anioły o długich włosach. Wszystko to jest wykonywane przez Panią Jolantę z niezwykłą precyzją i starannością, z dużą dbałością o dobór kolorów i detale – rysowane, doklejane, wycinane.

Swoją pasja zaraziła cała rodzinę – swoje dzieci i wnuki, w ten sposób wszyscy spędzają wspólne chwile, tworząc papierowe ozdoby i wymyślając nowe wzory.

Wykonane przez nią papierowe ozdoby znajdują się m.in. w zbiorach Wielkopolskiego Parku Etnograficznego w Dziekanowicach oraz w zbiorach Dworku Marii Dąbrowskiej w Russowie. Z obydwiema instytucjami stale współpracuje, uczestnicząc w przeglądach twórczości ludowej, a także imprezach plenerowych. Wielokrotnie prowadziła warsztaty wykonywania papierowych ozdób, głównie dla dzieci i młodzieży tak, by mogły samodzielnie przystroić swoje własne choinki i w ten sposób wprowadzić przypomnieć tradycyjne elementy świątecznego wystroju wnętrz.

Była uczestniczką jarmarków i przeglądów twórczości organizowanych w Koźminie, Kaliszu i Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.

                                                         Opr. A.W.Brzezińska

*Wywiad przeprowadzony w ramach projektu „Portret własny wielkopolskich twórców ludowych”. realizowanego w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznanego w dziedzinie „animacja i edukacja kulturalna”.

Reklamy